Vse najboljše, Hubble!
24 April 2020

24. aprila 1990 je raketoplan Discovery v vesolje ponesel enega izmed najpomembnejših satelitov: Vesoljski teleskop Hubble agencij NASA in ESA. Odpravi se je pridružilo še 5 astronavtov, ki so pomagali pri namestitvi satelita v tirnico na razdalji približno 570 km od Zemljinega površja. Vesoljski teleskop Hubble nam je v svojih tridesetih letih delovanja odprl nov pogled na vesolje in s tem spremenil naše razumevanje astronomije. Teleskop je znan tudi po svojih čudovitih posnetkih planetov, meglic in galaksij.

Vsako leto Vesoljski teleskop Hubble ob svojem rojstnem dnevu za trenutek prekine redna opazovanja in posname rojstnodnevno fotografijo. Letos sta agenciji NASA in ESA ob Hubblovi trideseti obletnici objavili posnetek, na katerem sta dve meglici: NGC 2014 in NGC 2020.

Lesketajoče se središče meglice NGC 2014 je skupina svetlih in ogromnih zvezd v centru zgornjega posnetka, ki je ob nastanku odpihnila ovoj vodikovega plina in prahu v okolico. Odpihnjen vodikov plin je na posnetku videti rdeče barve.

Modra meglica v spodnjem levem kotu posnetka pa je meglica NGC 2020. Oblikovala jo je ogromna zvezda, približno 15-krat večja od našega Sonca. Meglica ima edinstveno modro barvo zaradi kisika, ki se je segrel na kar 11.000 stopinj Celzija!

Čeprav se zdi, da sta meglici ločeni, pa sta v resnici obe del velikega območja, v katerem nastajajo nove zvezde. Te zvezde imajo kratek življenjski čas, saj živijo le nekaj milijonov let. V primerjavi z našim Soncem, ki bo vsega skupaj živelo kar 10 milijard let, je to zelo malo.

Evropska vesoljska agencija ESA in Vesoljski teleskop Hubble pa medtem vabita vse, ki so stari med tremi in tridesetimi leti, da jim posredujejo svojo umetniško stvaritev ob praznovanju Hubblovega rojstnega dne! Umetniške stvaritve so lahko risbe, slike, fotografije, kipi ter grafične podobe, ki se zahvaljujejo odličnemu delovanju teleskopa in praznujejo njegov rojstni dan! Za sodelovanje kliknite tukaj!

Cool dejstvo

Vesoljski teleskop Hubble je velik kot avtobus!

Katja Bricman