رمز و راز کوچک شدن طوفان
8 August 2019, Tehran

مناطق مختلف جهان در سال جاری شرایط آب و هوایی شدیدی را تجربه کرده‌اند، اما هیچ چیز به اندازه بزرگ‌ترین طوفان در منظومه شمسی وجود ندارد. مشتری غول گازی، خانه‌ی لکه‌ی سرخ بزرگِ معروف است. این طوفان غول‌پیکر برای دانشمندان معماست، زیرا هر ساله کوچک و کوچکتر می‌شود.

مشتری بیش از 100 برابر بزرگتر از زمین است! این سیاره عظیم دو و نیم برابر بزرگتر از بقیه سیارات موجود در منظومه شمسی ماست. این سیاره همچنین پر از اسرار بسیاری است.

مشتری از گازهایی تشکیل شده است که کمربندهای ابری را تشکیل می‌دهند که حتی با یک تلسکوپ کوچک نیز قابل مشاهده است. این غول گازی همچنین توسط تلسکوپ‌های بزرگتر مانند تلسکوپ فضایی هابل دیده می‌شود. تلسکوپ فضایی هابل امسال تصویری جدید از مشتری را ثبت کرده است که زیبایی و رمز و راز لکه‌ی سرخ بزرگ را به ما نشان می‌دهد: طوفانی غول پیکر از ابرهای قرمز که از زمین بزرگتر است.

طوفان لکه‌ی سرخ بزرگ بیش از ۱۵۰ سال است که ادامه دارد. تلسکوپ فضایی هابل سال‌هاست که طوفان را تماشا می‌کند و متوجه شده‌است که دارد کوچک‌تر می‌شود. در حقیقت، عرض طوفان کمتر از 1000 کیلومتر در هر سال کاهش می‌یابد - که بیش از دو برابر طول دره گراند کانیون در آمریکاست! ستاره شناسان درک نمی‌کنند که چرا این اتفاق می‌افتد، یا چرا آن نقطه قرمز است!

مشتری همچنین خانه‌ی طوفان‌های دیگری است که می توان آنها را مانند بیضی قهوه‌ای یا سفید یا دایره مشاهده کرد. این طوفان‌ها می‌توانند فقط چند ساعت یا تا چند صد سال ادامه داشته باشند. وزش باد مشتری می‌تواند تا سرعت 650 کیلومتر در ساعت برسد: بیش از سه برابر سریعتر از سرعت یک گردباد!

تلسکوپ فضایی هابل به تماشای مشتری برای یادگیری بیشتر در مورد لکه‌های سرخِ مرموز و دیگر طوفان‌ها ادامه خواهد داد.

Cool Fact