Sluneční skvrny jako znaménka krásy aneb Slunce je půvabnější než kdy dříve!
23 February 2018

Většina z nás ví, co jsou magnety. Samozřejmě. Zdobí naši ledničku a díky nim funguje kompas. Ale zajímali jste se vůbec někdy o to, jak magnety fungují?

Každý magnet vytváří něco, čemu říkáme „magnetické pole“. Jde o neviditelnou oblast okolo magnetu, ve které může přitahovat nebo naopak odpuzovat jiné objekty. Tak například magnety na ledničce se přitahují k jejím dveřím a proto na nich drží.

Díky své chladné energii se magnety objevují na nejrůznějších místech. Můžete je najít v počítačích, mikrovlnkách a také třeba ve vesmíru! Naše Slunce je jeden obrovský magnet.

Většinu času je sluneční magnetické pole celkem slabé, dokonce asi stokrát slabší než magnet z vaší ledničky. Nicméně vědcům se právě podařilo změřit část slunečního magnetického pole, která je šesttisíckrát silnější než normálně. Jedná se o nejsilnější změřené magnetické pole na povrchu Slunce.

Dva uvedené obrázky ukazují tuto „ultra“ magnetickou oblast na Slunci. Jsou na ní tmavé sluneční skvrny. Jde o chladnější místa na povrchu Slunce, které ale mají super silné magnetické pole.

Zatímco horní obrázek je vlastně běžná fotografie Slunce, dolní zobrazuje magnetické pole. Barva představuje jeho sílu – modré části jsou slabé magnety a červené naopak silné.

Sluneční magnetické pole také vystřeluje částice mimo povrch Slunce, které pak mění tzv. „kosmické počasí“. To ovlivňuje také například sluneční vítr. Špatné „kosmické počasí“ může zničit satelity, přerušit rádiové signály a například i ohrozit astronauty na oběžné dráze. Proto je pro nás velmi důležité pochopit magnetická pole a jejich změny.

„Cool“ zajímavost

Na Zemi nás na povrchu drží gravitace a ne magnetické pole. Kdyby gravitace Země nebyla tak silná, určitě bychom její magnetické pole pociťovali mnohem víc.

VoSk