Най-привлекателните звезди във Вселената
16 January 2015, Sofia, Bulgaria

Играл ли си някога с магнити? Може би си правил опит да сложиш магнит на масата и да сложиш близо до него железен пирон. Ако бавно побутнеш магнита към пирона, в един момент пиронът ще скочи и ще се залепи за магнита.

Това се случва, понеже магнитите имат нещо невидимо около тях, наречено “магнитно поле”. То може да причини придърпваща или избутваща сила върху други обекти, дори когато магнита не се докосва до тях.

Най-мощните магнити във Вселената са наречени магнетари. Те са малки, свръх-компактни звезди, 50 пъти по-масивни от нашето Слънце, натъпкани в топка с размер 20 километра. (Това е горе-долу размера на малък град!)

Астрономите смятат, че магнетарите може би се създават, когато масивни звезди умират, избухвайки в свръхнови. Газовете в звездата се разсейват в пространството и създават цветен облак като този на снимката, наречен Kes 73. В същото време, ядрото на звездата се смалява и образува магнетар.

В центъра на този космически облак се намира миниатюрен магнетар. Макар и малък по размери, той компенсира с огромна енергия, като изхвърля силни джетове от рентгенови лъчи на всеки няколко секунди! Можеш да видиш тези джетове в синьо на снимката.

Cool Fact

Астрономите вярват, че може би в момента има повече от 30 милиона магнетари, разпръснати из целия Млечен път!

The Most Attractive Stars in the Universe