Διαμάντια τ΄ουρανού
10 April 2014

Κάτι σαν διαμαντένιο δαχτυλίδι φαίνεται να εικονίζεται σ΄αυτήν την φωτογραφία που τράβηξαν αστρονόμοι με την βοήθεια του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκοπίου στη Χιλή.

Η μπλε φούσκα είναι ένα πλανητικό νεφέλωμα, με το όνομα Άμπελ 33. Τα πλανητικά νεφελώματα δημιουργούνται όταν ένα γηρασμένο αστέρι τινάξει τα εξώτερα του στρώματα σε μια γιγαντιαία κοσμική φούσκα.

Όλως περιέργως, το Άμπελ 33 φαίνεται σαν ένας τέλειος κύκλος στον ουρανό. Σπάνια φαίνονται τέτοια αντικείμενα ολοστρόγγυλα, μιας και όλο και κάτι υπάρχει να τα διαταράξει και να τα παραμορφώσει σε ακανόνιστα σχήματα.

Αυτό που μοιάζει με διαμαντένιο δαχτυλίδι δεν είναι παρά μια οφθαλμαπάτη που προκαλεί ένα λαμπερό αστέρι που τυχαίνει να βρίσκεται στην περιφέρεια του νεφελώματος. Στην πραγματικότητα, το αστέρι βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην Γη απ΄ότι το νεφέλωμα. Απέχει απο μας περίπου 700 έτη φωτός, μεσοδρομίς για το νεφέλωμα. Παρόλ΄αυτά, η συμπτωματική του ευθυγράμμιση, σ΄αυτήν την φωτογραφία, δημιουργεί αυτήν την θαυμάσια οφθαλμαπάτη.

Στο κέντρο του δαχτυλιδιού φαίνεται το κουφάρι του αστεριού που δημιούργησε το πλανητικό νεφέλωμα, ένας Λευκός Νάνος. Αυτό τ΄αστέρι, που μοιάζει με μικροσκοπικό μαργαριτάρι, εξακολουθεί να λάμπει -λαμπρότερα απ τον ίδιο μας τον Ήλιο. Λάμπει τόσο φωτεινά που κάνει την αέρια φούσκα γύρω του να φεγγοβολεί.

Και το πιο ενδιαφέρον είναι πως αυτός ο Λευκός Νάνος θα φτιάξει μια καρδιά απο κρυσταλλικό άνθρακα, ίδιο διαμάντι!

και κάτι αξιοπερίεργο

Τελικά, μετά απο χρόνια και καιρούς, κάθε Λευκός Νάνος ψύχεται τόσο που σβήνει εντελώς και καταλήγει να γίνει ένας “Μαύρος Νάνος”.

μετάφραση Χαρά Παπαθανασίου