Opsporing verzocht: een kosmische misdaad
4 March 2014

Beeld je even deze situatie in: je bent op het platteland, ver van het dichtstbijzijnde dorp, op een zwoele zomernacht. Het is windstil en het enige wat de stilte doorbreekt zijn de geluiden van nachtdieren. Je ligt op een handdoek in het lange groene gras en staart omhoog naar de heldere sterrenhemel. De Maan lacht je toe en de sterren fonkelen blij. Ben je ooit zo ontspannen geweest?

Maar niet alles is wat het lijkt. Diep in de ruimte wordt er een spiraalsterrenstelsel gewelddadig uit elkaar getrokken door haar buren!

Dit sterrenstelsel heet ESO 137-001 en in werkelijkheid ligt het verborgen achter een dikke wolk van ruimtestof. Je kunt het alleen maar zien op deze foto vanwege de indrukwekkende kracht van de Hubble ruimtetelescoop.

ESO 137-001 reist door het hart van een groep sterrenstelsels, genaamd Abel 3627. Terwijl ze beweegt, trekken alle omliggende sterrenstelsels van alle kanten aan haar. Heldere blauwe slierten worden weggetrokken, die daarmee aanwijzingen achterlaten voor deze kosmische misdaad. Bij nadere inspectie blijkt dat deze blauwe stroken eigenlijk rijen zijn van hete, heldere jonge sterren.

Het sterrenstelsel ESO 137-001 is deel van de Norma Cluster—een groep van sterrenstelsels vlakbij het centrum van de ‘Grote Aantrekker’. We weten niet precies wat de Grote Aantrekker is, maar het heeft zijn naam zeker verdiend! Het is een gebied dat zo veel massa en zo een sterke aantrekkingskracht heeft, dat het complete sterrenstelsels naar zich toetrekt! Zelfs onze Melkweg wordt langzaam naar deze mysterieuze ruimte toe getrokken.

Geinig weetje

De aard van de Grote Aantrekker is totaal onbekend bij astronomen. Waarschijnlijk is het een gigantische cluster van sterrenstelsels met in totaal een massa die een miljoen miljard keer zo groot is als die van de Zon.

Collecting Clues to a Cosmic Crime