Asteroidul cu o inima de piatra
5 February 2014

Asteroizii sunt greu de fotografiat. Îți poți imagina cât de greu este să observi una din aceste bucăți mici de piatră neagră pe cerul nopții? În plus, ei nu stau în același loc. Ca și Pământul, asteroizii se deplasează în jurul Soarelui. Și, pe măsură ce Pământul se rotește, diferiți asteroizi devin vizibili pe cer.
Dar astronomii nu renunță ușor, asteroizii fiind ceva ce își doresc cu adevărat să studieze.

Înțelegând compoziția asteroizilor ne va ajuta să aflăm cum a fost formată planeta noastră și Sistemul Solar. Studiindu-i  putem chiar să ne păstrăm în siguranță - știind unde sunt asteroizii și cum se mișcă înseamnă că vom ști dacă aceștia se află pe direcția de prăbușire cu Pământul!

Asteroidul din această fotografie este numit Itokawa. A devenit faimos în 2005, când o navă spațială japoneză numită Hayabusa l-a vizitat și a făcut câteva fotografii - inclusiv pe aceasta! Datorită lui Hayabusa, cunoaștem forma exactă (ciudată) a lui Itokawa și mărimea acestuia, care este cu puțin mai mică decât de două ori lungimea Turnului Eiffel. Dar ce se află sub suprafață?

Pentru a răspunde la această întrebare, ochii astronomilor au fost din nou pe Itokawa, folosind telescoapele din întreaga lume. Urmărind foarte atent cum se rotește asteroidul și folosind măsurătorile exacte ale formei sale ciudate, astronomii au putut să privească sub suprafața inimii stâncoase a lui Itokawa. Și ceea ce au descoperit a fost într-adevăr foarte ciudat.

Înăuntru, asteroidul pare să fie alcătuit din două bucăți de piatră foarte diferite, care au fuzionat cumva împreună. Aceasta înseamnă că Itokawa a fost probabil format când doi asteroizi s-au ciocnit și au rămas împreună!

Interesant

Misiunea Hayabusa la Itokawa a fost de fapt un dezastru. Nava spațiale trebuia să adune probe de material de la asteroid, dar nu funcționat corect. Din fericire, nava spațiale a lovit accidental un asteroid răzuind niște roci pentru a le aduce acasă!

The Asteroid with a Heart of Stone