Galaktični imperij
3 April 2013

Naša galaksija je več kot samo velikanska spiralna galaksija s prečko, ki vsebuje na stotine milijard zvezd. Je tudi središče kolosalnega imperija in vlada okrog dvajsetim manjšim galaksijam, ki so v tirnici okoli nje, podobno kot je Luna v tirnici okoli Zemlje. Svetleče zvezde in žareči loki plina na tej sliki ležijo v eni od teh podaniških galaksij: v pritlikavi galaksiji z imenom Mali Magellanov oblak.

Če živite na južni polobli ali v bližini ekvatorja, ste na temnem nočnem nebu morda opazili dva svetla a neostra oblaka. Manjši med njima je Mali Magellanov oblak, ena od tako imenovanih 'satelitskih galaksij' naše galaksije. Je pritlikava galaksija, kar pomeni, da vsebuje veliko manj zvezd kot galaksije podobne naši. Medtem ko našo galaksijo sestavlja okoli 300 milijard zvezd, jih ima Mali Magellanov oblak le nekaj milijard.

Na kozmični skali nam je ta galaksija izjemno blizu. Če bi se gibali z najvišjo znano hitrostjo v vesolju (hitrostjo svetlobe), bi za pot od Zemlje do tja potrebovali manj kot 200 tisoč let. To se morda ne zdi zelo blizu, vendar bi do galaksije, o kateri smo govorili prejšnji teden v Space Scoop, z isto hitrostjo potrebovali 47 milijonov let!

Ker nam je Mali Magellanov oblak tako blizu, nudi astronomom priložnost za proučevanje pojavov, ki jih stežka opazujejo v bolj oddaljenih galaksijah. Slika prikazuje območje galaksije, ki mu pravimo 'Krila'. Vsebuje tri zvezdne kopice, ki so jih nedavno podrobno proučevali, da bi odkrili, kako se rojevajo mlade zvezde.

Cool dejstvo

Mali Magellanov oblak je svojo kariero pričel kot spiralna galaksija s prečko, podobna naši galaksiji. Sčasoma pa ga je gravitacija bližnjih galaksij razvlekla v nepravilno, kaotično obliko, ki jo vidimo danes.

Andreja Gomboc, FMF UL