O vizită la scoala stelelor
7 November 2012

Dacă ai vrea să afli mai multe despre adolescenți, cel mai probabil ai merge la o scoală, nu-i așa? Acestă fotografie ilustrează o școală a stelelor – gazdă pentru mii de stele, printre care și unele dintre cele mai mari și mai luminoaste stele tinere de pe cer. Când astronomii vor să studieze stelele tinere, acest roi, numit Cygnus OB2,  reprezintă unul dintre primele locuri la care ei se uită.

Cygnus OB2 este unul dintre cele mai mari roiuri stelare de pe cerul emisferei nordice și conține aproape de 30.000 de ori mai multă materie decât Soarele. De asemenea, acesta este unul dintre roiurile stelare cele mai apropiate de Pământ. De ce nu ai auzit de el până acum? Ei bine, el este ascuns  aproape în întregime în spatele unui  nor uriaș de praf. Pentru a-l studia,  astronomii au folosit telescoape care pot detecta radiația X și infraroșie, care, spre deosebire de lumina vizibilă, pot trece dincolo de stratul gros de praf.

Una dintre cele mai interesante, dar în același timp neplăcute, descoperiri făcute de astronomi  studiind  acest roi se referă la numărul planetelor găzduite de aceste stele. Se pare că marea majoritate a stelelor de aici au mai puține șanse de a găzdui planete decât frații și surorile lor din roiurile mai mici.

Când o stea se formează, întotdeauna mai rămâne ceva materie nefolosită. Aceasta dă naștere unui disc de praf și rocă, asemănator inelelor lui Saturn, dar ceva mai fine. În interiorul discurilor iau naștere grăunțe de rocă și gheață, care uneori se pot uni formând obiecte mult mai mari. Imaginați-vă cum crește un bulgăre care se rostogoleste prin zăpadă: devine din ce in ce mai mare pe măsură ce colectează zăpada. Astfel iau naștere planetele. În același timp, stelele tinere și masive, prin energia lor imensă, pot distruge discurile vecinilor mai mici cu mult inainte ca o planetă să ia naștere. Acesta însemnă că Cygnus OB2, dar și alte roiuri de stele de mărimi foarte mari, probabil nu conțin așa de multe planete cum ne-am închipuit.

Interesant

Una dintre cele mai strălucitoare stele din galaxia noastră face parte din acest roi. Ea este de circa 2 milioane ori mai strălucitoare decât Soarele.

More information

Acest Space Scoop a fost realizat pe baza unui comunicat de presă de la NASA Chandra X-ray Observatory.

A Trip to Star School