Geçmişten Bir Parlama
29 June 2011

Gökbilimciler zamanda geriye, Evrenin daha genç olduğu dönemlere bakabilmektedirler. Fakat bunu bilim kurgu filmlerindeki gibi bir zaman makinesine binerek yapmıyorlar. Tersine, tek ihtiyaçları olan şey güçlü teleskoplarla Evrendeki çok uzak nesnelere bakmak, çünkü uzaya baktığımızda geçmişe bakıyoruz!

Işık evrendeki diğer herşeyden daha hızlıdır, ancak yine de uzayda yol alması zaman alır. Örneğin, Güneş'ten çıkan ışığın yeryüzüne ulaşması 8 dakika sürmektedir. Bununla birlikte, Güneş bize oldukça yakındır. Evrendeki uzak nesnelerden, yani yıldızlar ve gökadalar gibi, ışığın yeryüzüne ulaşması milyarlarca yıl alır. O yüzden aslında biz bu nesnelerin milyonlarca ya da milyarlarca yıl önce neye benzediklerine bakıyoruz!

Gökbilimciler Evrenin çok genç olduğu dönemlerin nasıl göründüğünü evrendeki uzak nesneleri gözleyerek öğreniyorlar. Kuasarlar çok uzaktaki özel gökadalardır, onlara baktığımızda Evrenin halen bebek olduğu döneme bakıyoruz. Ayrıca inanılmaz parlaktırlar - 100 tane normal gökadanın toplamından bile parlaktırlar! Gökbilimcilerin bunları teleskoplarla görebilmelerinin tek nedeni parlaklıklarıdır. Ancak çok uzak olduklarından fotoğraflarda sadece küçük bir ışık noktası olarak görünürler, bu yüzden gökbilimciler kuasarların neye benzediklerini göstermek için yukarıdaki gibi ressamların çizmesini isterler.

Şimdi gökbilimcilerin bulduğu bir kuasar şimdiye kadar bulunanlardan çok daha uzakta. Işığı bize doğru neredeyse 13 milyar yıldır seyahat ediyor! "Bu nesneyi bulmak oldukça zahmetli bir iş, ancak Evrenin erken dönemlerindeki bazı gizemleri gözler önüne serebilmek için buna değer" diyor rekor kıran quasarı keşfeden ekipten bir gökbilimci Daniel Mortlock.

İlginç Gerçek

Geceleyin gökyüzüne baktığınızda, artık orada olmayan bir yıldıza bakıyor olabilirsiniz! Yıldızı halen görebiliyoruz çünkü ondan çok uzun zaman önce yola çıkan ışık bize ancak ulaşıyor!

More information

Uzay Gazetesi'nin bu sayısı ESO Basın Bülteni kaynak alınarak hazırlanmıştır.

A Flash from the Past